wtorek, 8 listopada 2011

Adresacja sieci

Autorem artykułu jest Czarny wariat



Tym razem zajmiemy się adresacją sieci, jest wiele stron opisujących to zagadnienie jednak większość z metod mnie nie przekonała ponieważ nie mogłem ich zrozumieć, chociaż często zarywałem noce przez to. Gdzieś bardzo, dawno temu znalazłem taki ciekawy przykład, który do mnie przemówił.

Jednak zanim przejdziemy do tego przykładu musimy znać kilka oczywistych oczywistości. Jednak przedstawiając sam przykład i tak można by dochodzić przez pewien okres czasu skąd to się bierze. Dlatego te oczywistości przedstawię w tym artykule zanim przejdziemy do adresowania.
Teraz zostanie przedstawiona informacja jakie wartości mogą przyjąć pierwsze liczby adresu w poszczególnych klasach:

Klasa Zakres Przykład adresu
A 0 - 126 10.5.11.6 (127 jest zarezerwowane do specjalnych celów)
B 128 - 191 132.75.2.3

C 192 - 223 214.167.154.205

Kolejnym elementem o którym musimy wiedzieć jaka jest domyślna maska podsieci dla poszczególnych klas. Przedstawione jest to poniżej
Klasa Domyślna maska podsieci
A 255.0.0.0
B 255.255.0.0
C 255.255.255.0

Teraz już mając podane IP podsieci oraz pozostałe elementy wyżej wymienione możemy spokojnie policzyć adres rozgłoszeniowy (broadcast) oraz adres sieci, ale również podać klasę adresu i maskę
Np.:
Nasz adres IP to: 15.12.16.11
Klasa adresu maska adres sieci Broadcast
A 255.0.0.0 15.0.0.0 15.255.255.255
Teraz na pewno nasuwają się wam dwa pytania skąd ja wziąłem adres sieci i adres rozgłoszeniowy. A więc zasady są takie, adres sieci ustalamy na podstawicie maski. Wszędzie gdzie w masce jest 255 przepisujemy z adresu podsieci, natomiast tam gdzie jest 0 piszemy 0.Dla Broadcastu jest bardzo podobnie wszędzie gdzie w masce jest 255 to przepisujemy z adresu podsieci, natomiast tam gdzie 0 to piszemy 255.Tak już na zakończenie tego artykułu wrócę do klas a mianowicie powiem że mamy jeszcze dwie klasy klasę D i E. Klasa D służy do Multicastu a klasa E do celów eksperymentalnych.

http://informatycznapomoc.blogspot.com

http://informatycznapomoc.blogspot.com

--

Artykuł pochodzi z serwisu Publikuj.org, kliknij tutaj aby go zobaczyć.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz