niedziela, 6 listopada 2011

Czy serwis komputerowy skazany jest na pożarcie

Autorem artykułu jest Joy of comunism



Może się wydawać, że serwis komputerowy to działalność schyłkowa. Jednak gdy się głębiej zastanowić, okazuje się, że są przed nią jeszcze pewne perspektywy.

Kto prowadzi serwis komputerowy staje od kilku lat przed poważnym problemem. Ten problem to spadające ceny sprzętu połączone z coraz niższą jego jakością. Paradoks? Być może. Bo według tradycyjnego podejścia większa ilość awaryjnego sprzętu na rynku powinna powodować wzrost popytu na usługi serwisowe. Tyle, że w sytuacji masowej produkcji i drastycznej obniżki cen tradycyjne reguły przestają mieć zastosowanie. Kiedy bowiem cena sprzętu komputerowego spada poniżej pewnej bariery, zwyczajnie nie opłaca się go naprawiać. Lepiej kupić nowy. Zwłaszcza w miastach takich jak Kraków, gdzie sklepów oferujących tani sprzęt jest pod dostatkiem.

Jak to działa? W przypadku sprzętu RTV, który można potraktować jako zbliżony w charakterze do komputerów i akcesoriów mechanizm jest doskonale widoczny .W 2009 roku sprzedano w Polsce 9 mln telefonów komórkowych i 1,5 mln telewizorów. Oznacza to, że przeciętne gospodarstwo domowe kupuje nowy telewizor raz na dziesięć lat. Albo częściej. W przypadku sprzętu komputerowego trend jest jeszcze silniejszy.

Dlaczego? Bo komputery tanieją znacznie szybciej niż sprzęt RTV. A to znaczy, że modele, które jeszcze dwa, trzy lata temu uchodziły za nowoczesne, dziś są przestarzałe.

Jakie wnioski wyciąga z tego osoba prowadząca serwis komputerowy Kraków? Proste. Że jej biznes jest coraz mniej opłacalny. Bo coraz mniej klientów zawraca sobie głowę naprawą monitora, drukarki czy samego komputera, skoro za kilkaset złotych można mieć nowy sprzęt. Lepszy, ładniejszy i wydajniejszy.

Wbrew jednak czarnowidztwu serwis komputerowy niekoniecznie musi wiązać się z koniecznością przekwalifikowania czy przejścia na zasiłek w perspektywie kilkuletniej. Bo komputery to znacznie bardziej skomplikowane urządzenia niż na przykład czajniki czy odkurzacze. A ich obsługa wiąże się nie tylko z kwestiami sprzętowymi, ale też tymi związanymi z oprogramowaniem.

Innymi słowy, serwis komputerowy może zajmować się nie tylko naprawą zepsutego sprzętu, ale także bieżącym utrzymaniem sprawności tego, który już działa. Konfiguracja sprzętu, dodawanie nowego oprogramowania, utrzymywanie sprawności sieci i inne podobne działania są deską ratunku, której chwyta się prowadzący serwis komputerowy.

Zdarza się, że robi to skutecznie. Zwłaszcza w miastach takich jak Kraków czy Wrocław, w których działa wiele przedsiębiorstw. To właśnie sektor biznesowy może być tym obszarem, w którym właściciel serwisu komputerowego może szukać zaginionych zysków. Prowadzący swój biznes nie musi znać się przecież na wszystkim. Do sprawnego funkcjonowania sprzętu potrzebować będzie fachowca. I znajdzie go w serwisie komputerowym.

W miejsce usług schyłkowych pojawiają się więc inne, które mogą dać nowy impuls do rozwoju przedsiębiorstwa. Nawet, jeśli jest to serwis komputerowy, wydawałoby się, skazany na pożarcie.

--

Artykuł pochodzi z serwisu Publikuj.org, kliknij tutaj aby go zobaczyć.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz